Η επιστήμη δείχνει ότι η γιόγκα μπορεί να προστατεύει τον εγκέφαλό σας από τη γήρανση

του Conn Hastings

Επιστήμονες στη Βραζιλία απεικόνισαν τον εγκέφαλο ηλικιωμένων γυναικών που κάνουν γιόγκα και ανακάλυψαν ότι έχουν μεγαλύτερο πάχος φλοιού στον αριστερό προμετωπιαίο φλοιό, σε περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με γνωστικές λειτουργίες όπως η συγκέντρωση και η μνήμη. Τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι η γιόγκα θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος προστασίας από τη γνωστική εξασθένηση στην τρίτη ηλικία.

Καθώς μεγαλώνουμε, η δομή και η λειτουργία του εγκεφάλου μας μεταβάλλεται και αυτό συχνά οδηγεί σε γνωστικές δυσλειτουργίες, συμπεριλαμβανομένης της μειωμένης συγκέντρωσης ή μνήμης. Μια τέτοια αλλαγή στον εγκέφαλο συνεπάγεται ότι ο φλοιός του εγκεφάλου γίνεται πιο λεπτός, κάτι που οι επιστήμονες έχουν δείξει ότι σχετίζεται με τη γνωστική έκπτωση. Λοιπόν, πώς μπορούμε να επιβραδύνουμε ή να αντιστρέψουμε αυτές τις αλλαγές;

Μπορεί να πιστεύετε ότι θα απαιτούνταν φάρμακα, αλλά παραδόξως, η απάντηση θα μπορούσε να βρίσκεται σε εναλλακτικές πρακτικές όπως η γιόγκα. Οι ασκούμενοι της γιόγκα διατηρούν συνειδητά τις στάσεις και εκτελούν ασκήσεις αναπνοής και διαλογισμό.

«Όπως οι μύες, ομοίως και ο εγκέφαλος αναπτύσσεται μέσω της άσκησης», εξηγεί η Elisa Kozasa από το Hospital Israelita Albert Einstein στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας, ερευνήτρια που συμμετείχε στη μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Frontiers in Aging Neuroscience. «Όπως κάθε πρακτική διαλογισμού, η γιόγκα εμπλέκει τη νοητική λειτουργία κατά την οποία η προσοχή και η συγκέντρωση είναι σημαντικές».

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η γιόγκα μπορεί να έχει μεγαλύτερα οφέλη για την υγεία από παρόμοιες αερόβιες ασκήσεις, και οι ασκούμενοι της γιόγκα έχουν δείξει βελτιωμένη επίγνωση, συγκέντρωση και μνήμη. Οι ηλικιωμένοι με ήπια γνωστική εξασθένηση έχουν επίσης παρουσιάσει βελτιώσεις μετά από ένα σύντομο πρόγραμμα προπόνησης γιόγκα.

Οι επιστήμονες προσέλαβαν 21 γυναίκες που κάνουν γιόγκα (γνωστές και ως γιόγκι) που ασκούνται τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα για τουλάχιστον 8 χρόνια, αν και η ομάδα είχε κατά μέσο όρο σχεδόν 15 χρόνια πρακτικής στη γιόγκα. Οι ερευνητές συνέκριναν τις γιόγκι με μια άλλη ομάδα 21 υγιών γυναικών, που δεν είχαν κάνει ποτέ γιόγκα, διαλογισμό ή άλλες πρακτικές διαλογισμού, αλλά το προφίλ τους ταίριαζε με τους γιόγκι ως προς την ηλικία τους (όλες οι συμμετέχουσες ήταν 60 ετών και άνω) και τα επίπεδα της φυσικής δραστηριότητας. Για πιο συνεπή αποτελέσματα, οι ερευνητές στρατολόγησαν μόνο γυναίκες και οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια για να δουν εάν υπήρχαν άλλοι παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη δομή του εγκεφάλου, όπως η κατάθλιψη ή το επίπεδο τυπικής εκπαίδευσης.

Οι ερευνητές σάρωσαν τον εγκέφαλο των συμμετεχόντων χρησιμοποιώντας μαγνητική τομογραφία για να δουν εάν υπήρχαν διαφορές στη δομή του εγκεφάλου. «Βρήκαμε μεγαλύτερο πάχος στον αριστερό προμετωπιαίο φλοιό στους γιόγκι, σε περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με γνωστικές λειτουργίες όπως η συγκέντρωση και η μνήμη», είπε ο Rui Afonso, ερευνητής που συμμετείχε στη μελέτη. Καθώς οι ομάδες ταίριαζαν ως προς άλλους παράγοντες που μπορούν να αλλάξουν τη δομή του εγκεφάλου, όπως η εκπαίδευση και τα επίπεδα κατάθλιψης, η πρακτική της γιόγκα φαίνεται να αποτελεί τη βάση της διαφορετικής δομής του εγκεφάλου των γιόγκι.

Τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι η μακροχρόνια άσκηση στη γιόγκα μπορεί να αλλάξει τη δομή του εγκεφάλου σας και θα μπορούσε να προστατεύσει από τη γνωστική εξασθένηση στην τρίτη ηλικία. Ωστόσο, η ομάδα σχεδιάζει να πραγματοποιήσει περισσότερες μελέτες για να διαπιστώσει εάν αυτές οι αλλαγές στον εγκέφαλο οδηγούν σε βελτιωμένη γνωστική απόδοση σε ηλικιωμένους γιόγκι.

Μια άλλη πιθανότητα είναι ότι τα άτομα με αυτά τα χαρακτηριστικά του εγκεφάλου έλκονται από τη γιόγκα. «Συγκρίναμε έμπειρους γιόγκι με μη ασκούμενους, επομένως δεν γνωρίζουμε αν οι γιόγκι είχαν ήδη αυτές τις διαφορές πριν ξεκινήσουν τη γιόγκα», εξηγεί ο Afonso. «Αυτό μπορεί να επιβεβαιωθεί μόνο με τη μελέτη των ανθρώπων για μερικά χρόνια από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν τη γιόγκα».

Μετάφραση: yoga.edu.gr

Πηγή: Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (https://www.weforum.org/)

Άδεια και Αναδημοσίευση: Τα άρθρα του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ μπορούν να αναδημοσιευτούν σύμφωνα με τη Διεθνή Δημόσια Άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 και σύμφωνα με τους Όρους Χρήσης αυτού. Οι απόψεις που εκφράζονται σε αυτό το άρθρο είναι μόνο του συγγραφέα και όχι του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ.